Födelsedagskort med mycket innehåll.

Här har jag gjort ett kort som rymmer en hel del. Min pappa fyllde år och skulle få en resa i present. Jag ville få plats med biljetter, hotellbokning, busstider och karta förutom en hel del text. Skulle det gå? 
Jag var tveksam till om det skulle fungera men det gjorde det till slut.

 Framsidan ser ju ganska vanlig ut och har måtten 15 x15 cm. Dekorerad med mönsterpapper från Papirdesign och Graphic 45, stämpel från inkido med lite guldnät bakom, rosor, pärlband och egna "nejlikor" av kaffefilter. Och inte att förglömma, den sååå söta fjärilen som finns hos Hobbyhärvan där även övriga materialet kan hittas.

 Här har man fällt upp framsidan. Den övre texten är utskriven på datorn och på nedre sidan har jag stämlat ett grattis med versa color koppar och embossat i clear. Alla sidor är inkade med brun distressdyna.

 Här är sidan med grattisstämpeln utvikt och då kommer ytterligare en textsida med ett reseprogram fram (utskrivet på datorn) och en sida där jag gjort en ficka för att stoppa i en tag med ett meddelande plus lite respengar. Några passande annonser om hotell och romans (!) har jag skurit ut från ett mönsterpapper (making memories).

 Nu har sidan med reseprogrammet fällt åt sidan och vips finns ett par sidor till med fickor, ett för hotellbokningen och det mittersta för flygbiljetter.
Bilderna på hotellet har jag skrivit ut från datorn och det mönstrade pappret i mitten kommer från Graphic 45.

 Till slut viks mittsidan ner och trot eller ej, men där fick busstabellen plats i en ficka gjord av det härliga mönsterpappret från Papirdesign, i brist på bussar så fick det bli bilar, men de är ju kanonfina.
Tyvärr glömde jag att även ta ett foto av kortet utvikt sett från andra sidan. Men, men, baksidorna ses ju på fotona ovanför.

Ja, till slut fick jag plats med allt. 6 st A4 papper med biljetter o.dyl plus de utskrivna papprena med hälsningar och program plus tag, plus pengar. Och det bästa: Det gick bra att stänga.
Här finns det alltså 9 sidor plus en baksida, så ett bra kort om man har mycket att förmedla......

Hur jag gjorde? Jo ett ark 30 x 15 cm som jag bigade på mitten. Det är sidorna med text och karta på sista fotot.
3 ark 15 x 15 cm som jag fäste med dubbelhäftande tejp några mm ifrån "kartsidans" nederkant och sidor med hjälp av  3 remsor på 15 x 2 cm som jag bigade längsmed på mitten.
På detta sätt blev det lite bättre plats för innehållet än om jag inte hade haft remsorna emellan.
Jag satt fast ett band som kom ut på framsidans nederkant och ett som kom ut på baksidan under "kartsidan" så att allt hölls på plats när man knöt ihop det. 

Är det någon som förstår? Det låter visst mycket krångligare än vad det är.....
Det klurigaste var att vika allt rätt så att pappa kunde läsa i den ordningen som jag tänkt.

Ja, beskrivning är nog inte min starka sida, jag tror inte det blev så begripligt. Men kortet var en utmaning som jag till slut blev nöjd över.
Får man något i huvudet så är det bara att testa. Ofta kommer det i papperskorgen men ibland blir det något användbart. Så testa vilt!

Det blev ett långt inlägg idag men så kan det bli ibland.
Ha det nu så bra i det härliga vårvädret.
Hälsningar Monica W


Kommentarer
Postat av: mamsen

2010-06-01 @ 15:02:08
URL: http://[email protected]
Postat av: mamsen

Kortet vad jättefint och mycket information rymdes däri. Resan gick jättebra med denna beskrivning.Samt att kortet var sååååå fint och vilken uppfinningsförmåga.

2010-06-01 @ 15:40:49
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0